torstai 19. huhtikuuta 2012

KETO-koulutus pistää totutut kaavat ketoon


 Keto-kouluttajat Mikko ja Markku laittavat itäisen Uudenmaan lukioiden kehittäjät koville: valmiita vastauksia ei anneta! Parasta aloittaa käveleminen ihan itse! Ja ajatteleminen!

 Osallistujat haastettiin miettimään koulujen johtamisessa ja kehittymisessä uusia näkökulmia. Tänä päivänä koulu ei ole enää "vain" organisaatio vaan jatkuvasti kehittyvä systeemi. Nouseva teema koulujen kehittymisessä ja kehittämisessä on fokusoitua oppimiseen ja siihen, miten siihen voidaan vaikuttaa johtamisen keinoin.  Opettajat ja koko koulun henkilökunta oppii opettamisen ohessa. Puhutaan yhteisöllisestä oppimisesta (collaborative learning) ja yhteistyössä oppimisesta (co-operative learning).

Ruokatunnin jälkeen pääsimme tutustumaan Myllyharjun lukion rehtorin Kaisa Ryöpyn johdattamana hänen omaan kouluunsa. Oli ihanaa kuunnella hänen esitystä omasta lukiostaan! Samalla tavoin pitäisi jokaisen rehtorin, opettajan ja opon puheessa kuulua aito kiinnostus, kannustus ja ylpeys oman lukionsa kohdalla! Eikä tämä tarkoita, etteikö parantamiskohteita tai kehittämisen ajatuksia tuotaisi esiin. Ne ovat systeemiin kuuluvaa liikettä - eteenpäin! Start walking!

Jokaisen koulun systeemiin osallistuvan (ei vain rehtoreiden) pitäisi arvioida ja kehittää omaa työtään ja omaa työyhteisöään. Enää eivät kompromissit (kaupankäynti) riitä vaan tarvitaan enemmän konsensusta!

Itselleni kohta "tiedotus vs. tiedonkulku" kolahti. Tiedotus on aika yksisuuntaista touhua. "Se ja sama lukeeko kukaan (esim. Peltosta), olenhan asioista tiedottanut"... eihän se näin voi olla.... Miten varmistetaan että tieto on kulkenut sinne, mihin sen on toivottu ja ajateltu kulkevan?




 Kuvakoosteestakin huomaa, että pelkkä penkissä istuminen ei kuulu tämän koulutuksen pedagogiikkaan. Miten päästään yksikökeskeisyydestä yhteisökeskeisyyteen ja depatista dialogiin? Miten koulumme suhtautuu onnistumiseen ja virheisiin? Kannustetaanko rohkeuteen epäonnistumista pelkäämättä? Onhan systeemissä mahdollisuus palata taikaisin ja tehdä uusi arvio ellei ensimmäinen idea toimi.

Kiitos jälleen kerran, Mikko! Olet ykkösopettaja!