Tuija Anttilan (KT, Lapin
yliopisto) väitöksen mukaan lukiolaiset kokevat ylioppilaslakin saavuttamisen
tärkeämmäksi, kuin tutkinnon arvosanat. Lukion kannustava oppimisympäristö vaikuttaa
oppijaidentiteetin vahvistumisen kautta itseluottamuksen kasvamiseen, joka taas
lisää opiskelumotivaatiota ja opinnoissa menestymistä. Lukiolainen arvostaa
valinnanvapautta, joka tukee heitä itseohjautuvuuteen.
Anttilan mielestä avoimen vuorovaikutuksen ja
yhteenkuuluvuuden rakentamiseen tulisi lukioissa panostaa enemmän. Pelkkä
oppimistulosten arviointi ei vielä kerro lukion hyvyydestä paljonkaan.
Itseluottamuksen kasvaminen yhdessä opiskelu- ja ajattelutaitojen kehittymisen
kanssa luovat vahvan perustan sille elinikäisen oppimisen ajatukselle, että
haasteista selvitään ja tavoitteet saavutetaan.
Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat omia ajatuksiani
opinto-ohjauksen ydintehtävästä. Aloittavana OPOna muistan, kun vanhempi
kollega summasi kahvipöytäkeskustelussa OPOn työn tärkeimpiä asioita. Hän
kertoi, että ”mitä vanhemmaksi hän tulee, sitä enemmän hän luopuu numeroiden
yksioikoisesta tuijottamisesta ja pääsykoekirjojen ja –pisteiden pläräämisestä”.
Tämän jo kokeneen OPOn mielestä oli tärkeämpää kehua oppilaita muistakin kuin
koulusaavutuksista, huomioida heitä positiivisesti (”Hei, sulla on uus kiva
väri tukassa!”) ja kiittää hyvin tehdystä työstä.
Itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen on OPOn työn
perusmantra. Se ei tarkoita, että lukiolainen jätetään oman onnensa varaan
selviämään lukioaikaisesta suunnittelusta. Parhaimmillaan niin opiskelun kuin
uravalintojen ohjaaminen on kuuntelua, kannustamista ja vaihtoehtojen
pohtimista yhdessä opiskelijan kanssa.
Harvemmin OPO-porukoissa enää törmää niihin, jotka omaa
rintaansa röyhistellen kertovat miten he ovat ”ohjanneet” omat opiskelijansa
lääkikseen, oikkikseen tai opiskelemaan ulkomaille eksoottisiin yliopistoihin.
Jokainen jatkokoulutusvalinta on nuoren itsensä tekemä ja toteuttama. Missä
määrin hänen ympärillään olevat ihmiset (koti, ystävät, opettajat, OPO) ovat
siihen olleet vaikuttamassa, on loppujen lopuksi sivuseikka. Kuinka paljon nuo
tukijoukot ovat jaksaneet kuunnella, kannustaa ja tehneet opiskelemisen
mahdolliseksi, on paljon tärkeämpää. Vastavalmistuneen ylioppilaan tärkein ase
hänen astellessaan kohti elämän eteen tuomia esteitä on ymmärrys siitä, että
niistä selvitään.
Väitöstutkimusta tehdessään Tuija Anttila kertoi itse
joutuneensa tarkistamaan omaa hyvän opettajan määritelmäänsä (Opettaja
23/2013). Jos opettaja uskoo itse siihen, että hänen panoksensa motivoida ja
auttaa oppimista on merkittävä, se mahdollistaa oppimista edistävän ympäristön
ja ilmapiirin syntymiseen.
Vastaavalla tavalla voisi uskoa myös laadukkaan
opinto-ohjauksen toimivan. OPOn panostus lukion yhteisöllisyyden kasvamiseen,
me-hengen positiiviseen kehittymiseen ja oppimismyönteisen ilmapiirin
syntymiseen ei mene hukkaan. Jokainen lukiolainen ei voi olla huippuopiskelija
arvosanoilla mitattuna. Jokainen lukiolainen on sen sijaan osa lukioyhteisöä, jossa
tehdään työtä, opitaan ja kasvetaan ihmisiksi – yhdessä. Lukioaika jättää
mieleen tärkeitä merkkejä siitä, millainen minä olen. Hylätty arvosana on
parhaimmillaan mahdollisuus löytää itsestään sinnikkyyttä ja periksiantamattomuutta.
Onnistuminen muissa kuin akateemisissa
näytöissä tulisi olla yhtä tärkeää ja merkillepantavaa kuin laudaturien
kirjoittaminen. Lisää koulumusikaaleja! taidenäyttelyjä! rock-konsertteja!
näytelmiä! ja yhteisiä juhlia ja tapahtumapäiviä! Hyvä meidän lukio!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti